13 Ağustos 2017 Pazar

CIDNA - Otuzlu Yıllar

Fransız hava yolu şirketleri Birinci Dünya Savaşının sona erdikten sonra ülkemizin dünya ile hava yolu bağlantısını sağladılar, bu konuda ayrıntılı bilgiler blogdaki çeşitli yazılarımda bulunabilir [CFRNA][CIDNA][CIDNA : 1927-1929].

Otuzlu yılların başında artık dünyayı kasıp kavuran büyük ekonomik krizin etkileri azalmaya başlamış aynı zamanda hava postaları gelişmesini tamamlamıştı, hava postaları deneme amaçlı veya ilginçlik peşindekilerin kullandığı bir haberleşme yolu olmaktan çıkmış, ticari amaçlar ve hızlı haberleşme amaçları ile yaygın olarak kullanılmaya başlanmıştı.

Son kalan teknik sorun okyanus ötesi uçuşları gerçekleştirebilmekti, almanlar zeplin uçuşları ile bu sorunu aşabilmişlerse de uçuş hatları az sayıdaydı ve uçuşlar seyrek olarak gerçekleşiyordu. Fransız hava yolları Afrika ile Amerika arasındaki en yakın noktaları seçerek okyanus ötesi hava postaları için bir çözüm gerçekleştirdiler.

Aşağıda Brezilya konsolosluğundan Brezilya dışişleri bakanlığına Paris şehri üzerinden fransız Aeropostale hava yolu şirketi ile gönderilmiş 1933 tarihli bir okyanus ötesi hava postası görülüyor. Hava yolunun ilginç uçuş rotası ise yukardaki kartpostalda gösterilmiş.



1934 yılı başlarında fransız hava yolu şirketlerinin hepsi Air France çatısı altında bir araya gelmişti, aşağıda 1936 tarihli Air France ile ülkemizden Brezilya'ya gönderilmiş bir okyanus ötesi hava postası görülüyor.





Aşağıda 1931 yılında  ülkemizden Çekoslovakya'ya hava postası ile gönderilmiş, başkentimiz Ankara'nın yeni gelişen Ulus meydanını (dönemindeki adı ile Hakimiyeti Milliye/Ulusal Egemenlik meydanı) gösteren bir kartpostal. Hemen altında 1932 yılında Macaristan'a hava postası ile gönderilen İstanbul'da bulunan Cenevizlilerin hatırası Galata kulesi resimli bir kartpostal. İki kartta bulunan  çift dilde, türkçe ve fransızca "Uçak ile" yazılı hava postası etiketlerinin farklı tiplerde olduğuna dikkat çekmek istiyorum.








CIDNA hava yolunun İstanbul Paris uçuş rotasında bulunan ülkelere (yani Romanya, Yugoslavya, Macaristan, Çekoslovakya) hava postası gönderileri en hızlı olarak ulaştığı için yukarda görülen kartpostallar gibi aşağıda görülen mektuplarda bu ülkelere hava postası ile gönderilmişler.







Hızlı haberleşme için hava postası kullanan şirketler için güzel bir örnek; aşağıda görülen antetli ticari zarflar o yıllarda ülkemizin ürettiği önemli bir ticari ürün olan tütün alım satımı yapan şirketlerin yurtdışındaki ticari bağlantıları ile sıklıkla hava postası ile yazıştıklarını görüyoruz. Zarflarda sadece hava postası olduğu belirtilmek ile kalınmamış, ayrıca CIDNA hava yolu şirketinin kullanılması istenilmiş.