3 Nisan 2017 Pazartesi

TOMTAŞ

1925 yılı Şubat ayında Türk Hava Kurumu'nun kurulmasının ardından havacılık konusundaki çalışmalar hızlı şekilde devam etti, Mayıs ayında Alman Junkers firması ve hükümetimiz arasında Türkiye'de yapılacak havacılık yatırımları konusunda görüşmeler yapıldı. Ülkemiz adına Dışişleri bakanı Tevfik Rüştü Bey (daha sonra Aras)  Junkers adına Hans Sachsenberg arasında yapılan görüşmeler sonunda Eylül ayında Junkers ve Türk Hava Kurumu ortaklığı ile TOMTAŞ - Türk Otomobil ve Motor Türk Anonim Şirketi kuruldu.


Dergi ilanı
Tayyare ve Motor Türk anonim Şirketi
Her maksada hadim tamamen madeni tayyareler
Harb, spor ve münakalat tayyareleri


Eskişehir'de uçak bakım ve onarım tesisleri ile Kayseri'de uçak ve motor yapacak bir fabrika kurulması planlanıyordu. İskenderun limanına gemi ile getirilerek manda arabaları ve deve kervanları ile Kayseri'ye getirilen fabrikanın çelik hangarları, makinaları ve elektrik jeneratörleri Almanya'dan gelen işçi ve ustalar tarafından Kayseri'de kurulurken, Eskişehir atölyeside çalışmaya başladı.


Eskişehir'den bir alman mühendis tarafından gönderilmiş kaşeli zarf

Eski yazımız ile TOMTAŞ Eskişehir İmalathanesi
ve Almanca TOMTASCH tersaneleri Eskişehir yazılı kaşe


Almanya'ya gönderilmiş antetli zarf.
Türkçe Eskişehir - Junkers imalathanesi ve Almanca Junkers Tersanesi Eskişehir yazılı.



Kayseri fabrikasında çelik hangarlar önünde Junkers A20 model avcı uçağı.
İlk parti olarak 10 tane Almanya'dan alınan "sivil" uçaklara Kayseri'de makinalı tüfek montajı yapıldı


Kayseri fabrikası için hazırlanan baskılı zarf
Ankara Genel Müdürlük tarafından Fransa'ya gönderilmiş antetli zarf



Tayyare ve Motor AŞ damgalı kırmızı mum mühür
Çeşitli sorunlar nedeni ile Junkers 1928 yılında TOMTAŞ şirketi ile ilişkisini kesmeye karar verdi, 1928 Mart ayında sözleşme fesih oldu ve Ekim ayında şirket iflas ederek fabrika Hava Kuvvetlerine devir oldu,