27 Mayıs 2017 Cumartesi

AEI : 1927-1929

Aero Espresso İtalyana (AEI) uçak şirketi 1926 yılındaki deneme uçuşlarında Savoia S55 tipi uçakların geçirdiği kazalar nedeni ile 1927 yılı ve sonrasında uçuşlarına ağırlıklı olarak Dornier Wal tipi uçaklar ile devam etti. Federasyonumuz tarafından 2009 yılında yayınlanan Türk Pulculuğu dergisinden alınan aşağıdaki fotoğrafların ilkinde Savoia Marchetti S55  ikincisinde Dornier Wal tipi uçaklar görülmektedir.



Aero Espresso Mayıs 1927 de Atina'ya yaptığı uçuşlardan sonra Haziran 1927 de İstanbul'a uçmaya başladı. Türk hükümetine aylık olarak verilen ve Haziran 1927 ayı örneği aşağıda görülen tablolarda; giden ve gelen uçuşların tarihi ve saati, uçağın tipi, uçağın pilotu, gözlemcisi, taşınan yolcu sayısı, taşınan koli ağırlığı, taşınan ticari ve resmi mektupların ayrı ayrı olarak ağırlıkları gibi ayrıntıları görebiliyoruz.

Haziran 1927 tablosunda dikkat çekici olan, yurtdışından ülkemize gelen ticari mektuplar olmasına karşılık, Haziran ayında ülkemizden yurtdışına giden ticari mektup bulunmaması ve sadece resmi mektupların yurtdışına gitmiş olması, AEI uçuşları ile başlayan düzenli hava postası taşımacılığının aerofilatelistlere yeterince duyurulmadığı anlaşılıyor.


1927 yılı Eylül ayında İsviçre'nin Zürih şehrine gönderilen, 1927 İzmir Dokuz Eylül sergisi sürşarjlı seriden pullar ile hazırlanmış, özel hava postaları damgası ile damgalanan zarf, AEI  ile Brindisi'ye uçmuş ve zarfın arkasına Posta Aerea Brindisi - Brindisi hava postası varış damgası vurulmuş.




Aerofilatelist Drossos için dönemin pul tüccarı Marcus tarafından hazırlanan taahütlü zarf 1929 yılı başında AEI ile Atina'ya uçmuş zarfın arkasında Büyükdere transit ve Atina varış damgaları bulunuyor.



Yukardaki zarfa benzer şekilde Drossos için Marcus tarafından hazırlanan ve aynı gün Amerika Birleşik Devletlerinde, Pasifik Okyanusu kıyısında Portland şehrine gönderilmiş taahütlü zarf AEI ile Brindisi'ye uçmuş. 1929 yılında Atlantik ötesi posta uçuşları teknik yetersizlikler nedeni ile henüz yapılamadığı için, zarf daha sonra tren ile Napoli'ye oradan Atlantik ötesi seferler yapan bir gemi ile ABD'nin  New York şehrine gitmiş.

ABD posta idaresi 1925 yılından başlayarak çeşitli şirketler ile hava postası taşıma amaçlı anlaşmalar yaparak, CAM (Contract Air Mail) denilen hava postası hatları ile 1929 yılında ülkelerinin nerede ise her noktasına hava postası gönderilebilmesini sağlayan alt yapıyı kurmuş bulunuyordu.

Zarfın arkasında bulunan çok sayıdaki transit damgası arasında, 1 Şubat tarihinde New York şehrine ulaşan zarfın, 2 Şubat tarihinde ülkenin diğer ucunda Pasifik kıyısında bulunan Portland şehrine ulaştığını gösteren damgalar bulunmakta. Zarf  yolculuğunun son uçuşunu CAM 8  hattında Pacific Air Transport havayolu şirketi ile yapmış olmalı.