9 Ekim 2017 Pazartesi

İkinci ve Üçüncü uçak pulu serileri

Birinci Uçak pulu serisi ile ilgili yazımda bu serinin çıkarılışı ile ayrıntılı bilgi vermiştim, yazımda ayrıca bu serinin on beş yıla yakın bir süre ile kullanılışına ait çeşitli örneklerde bulunmaktaydı. Ancak İkinci ve Üçüncü uçak pulu serilerimizin postada kullanımı son derece azdır, ve bulunabilecek malzemelerin tamamına yakını filatelistler tarafından hazırlanmıştır. Bu nedenle İkinci ve Üçüncü uçak pulu serilerimizin gerçek bir gereksinimden değil pul tüccarları ve filatelistler için çıkarıldığı düşüncesindeyim.

Aşağıda bir dönem Bülent Papuççuoğlu koleksiyonunda bulunan ve Akademi sitesinde paylaşılan resimde görülen deneme için 1939 tarihi yazılı üstbaskı yapılmış pullarında düşüncemi desteklediğini, eğer bir ihtiyaç için yapılsaydı üstbaskıların iki, üç sene gibi uzun bir süre bekletilmeyeceği görüşündeyim.



Bir başka akıl karıştıran sorun ise pul serilerinin satışa çıktığı zaman konusu, gördüğüm örneklere dayanarak üzerinde 1937 yazılı üstbaskı bulunan pulların 1938 yılında satışa çıktığını, üzerinde 1941 yazılı üstbaskı bulunan pulların ise 1942 yılında satışa çıktığını düşünüyorum.

Aşağıda görülen iki zarf Karl Hennig adlı bir pul tüccarı için hazırlanmış ve Almanya'ya gönderilmiş zarflardır. İlk zarf, üzerine 1937 tarihi yazılı üstbaskı yapılmış olan ve İkinci uçak pulu serisi adı ile anılan tam seri pullar ile hazırlanmış. İkinci zarfta ise 1937 Balkan antantı serisi pullarda bulunuyor. Zarfların her ikiside uçak postası ile gönderilmişler ama ülkemize yurtdışı uçak bağlantısı kalmadığı için zarflar Zemun/Belgrad hava alanına kadar karadan gitttikten sonra yollarına uçak postası ile devam etmişler.







İtalya'nın Floransa şehrine taahütlü olarak gönderilen zarfta İkinci Uçak pulu serisinin en büyük valörlü pulu olan 35 kuruş değerinde olan pul ntek olarak kullanılmış.




Üçüncü uçak pulları tam seri ve Birinci uçak pulları tam seri kullanılarak hazırlanan zarf taahütlü olarak uçak posrası ile Amerika Birleşik Devletlerine gönderilmiş. Zarfın arka yüzünde ABD posta idaresinin İkinci Dünya Savaşı sırasında başlattığı, Afrika üzerinden ABD'ye ulaşan FAM22 uçak postası hattının son noktası olan Florida'nın Miami şehrindeki hava postası uçak posta dağıtım merkezinin taahüt işlemlerine ait varış damgası bulunuyor.



Gerçek posta kullanımı az olan İkinci ve Üçüncü uçak serilerine olan talep nedeni ile bu zarfların sonradan yapıldığını düşündüğüm, aşağıda bazı örnekleri görülen şüpheli zarfları da sıkça görülmektedir.