18 Aralık 2017 Pazartesi

Savaş Sonrası Yurtdışı Hava Postaları

1945 yazında Avrupa'da İkinci Dünya Savaşı bittikten hemen sonra hızlı iletişim amacı ile bütün Avrupa ülkeleri arasında hava postası taşımasına önem verildi, bu kapsamda ülkemize de 1945 sonbaharında İngiliz ve Fransız uçakları ile sürekli ve oldukça düzenli olarak hava postası taşınmaya başlandı.

Savaş öncesi ülkemiz hava sahasından yabancı uçakların geçmemesine önem verilirken savaş sonrası ülkeler arasında sivil uçaklar ile gerek yolcu, gerek posta gerekse kargo taşınmasının önemi artınca karşılıklı anlaşmalar ile hava sahamızın yabancı ülkelere açıldığını görüyoruz.

Devlet Hava Yolları (DHY) 1946 sonbaharında ilk olarak üç adet DC-3 uçağı alarak filosunu yenilemeye başladı, bu uçaklar önce yurtiçinde kullanılmaya başlandı. 12 Mart 1947 tarihinden sonra ise Ankara-İstanbul-Atina seferleri ile yurtdışı uçuşlar başladı.




Üstte 13 Mart 1947 tarihli gazetede DHY tarafından gerçekleştirilen ilk uçuş ile ilgili haber, altta ise uçuşların başlayacağı ile ilgili gazete ilanı görülmektedir.


1946 yılında Amerika Birleşik Devletleri ile posta idaremiz arasında, ABD ile Avrupa arasında posta taşıma için Pan Amerikan uçak şirketine verilen Foreign Airmail/FAM 18 yetkisinin ülkemize ve ülkemiz üzerinden daha ileriye taşınması için bir anlaşma yapıldı. Aşağıda 1947 yılında başlayan bu seferler ile taşınmış ve 1934 uçak üstbaskılı pullar komple seri kullanılarak gönderilmiş bir zarf görülmektedir. 



Uçak postalarının düzene girmesi ile filatelistlerin ülkemizden komple seriler ile hazırlanan ilk gün zarflarını (FDC) uçak postası ile göndermeleri olasılığı ortaya çıktı.

Aşağıda 1945 yılında çıkartılan  Nüfus Sayımı anma serisi ile hazırlanmış 20 Ekim 1945 ve İnönü posta serisi pulları ile hazırlanmış 16 Şubat 1946 tarihli ilk gün zarfları görülmektedir. Damga tarihlerinin kataloglarda verilen tarihlerden bir veya iki gün önce olduğuna dikkat çekmek istiyorum.