26 Mart 2018 Pazartesi

BOAC - İngiliz Denizaşırı Havayolları Kumpanyası


Türkiye Cumhuriyetinin kurulduğu yıllarda titizlikle korunan ve yabancı uçakların geçmesine ancak özel durumlarda izin verilen hava sahamızın ikinci dünya savaşı sonrası hızla gelişen sivil havacılık nedeni ile yabancı sivil havacılık şirketleri tarafından kullanılmaya başlandığını görüyoruz. Savaş sonrası yavaş yavaş bağımsızlıklarını kazansalar da, İngiliz krallığının sömürgeleri ile bağlantısı için, sivil havacılık kuruluşlarının dünya çapında etkinliği artmıştır. 1956 yılında başlayan Süveyş kanalı krizi sonrası Mısır ile İngiltere arasında artan sorunlar nedeni ile İngiliz havacılık kuruluşları için çok önemli olan Mısır kullanılamaz oldu. BOAC - British Overseas Airways Corporation veya döneminde Türkçe adı ile İngiliz Denizaşırı Havayolları Kumpanyası Mısır yerine 1953 yılında yenilenen Yeşilköy havaalanımızı kullanmaya başladı.

2 Mart 1957 tarihinde ise İstanbul üzerinden ilk İngiltere-Avustralya uçuşu G-ANBK kuyruk numaralı  Britannia serisinden turbo prop bir uçak ile gerçekleştirildi. Bu uçuşta bazı ayaklarda ilk uçuş zarflarıda hazırlanmıştır.

Aşağıda uçuşu gerçekleştiren uçağın resmi bulunan bir kartpostal görülmektedir.


Dönemin tarife kitapçığından alınan harita İngiliz havayolları şirketlerinde BOAC kuruluşunun uçuşlarını özetliyor.



Ülkemizden gönderilen aşağıda bulunan ilk uçuş zarfları dönemin hava postası tarifesinide gösteriyor, Avrupa hava postası ücreti 40 kuruş iken Pakistan ve Hindistan uçuşları için 60 kuruşluk pul kullanılıyor, Avustralya'nın Darwin ve Sydney şehirleri için ise tarife 105 kuruşa çıkıyor.



Aşağıda bulunan zarflar ise aynı uçuşta Hindistan'dan Singapur ve Avustralya'ya uçmuşlar.




Uçak 5 Mart 1957 tarihinde Avustralya'dan İngiltere'ye yola çıkmış ve aşağıdaki zarf dönüş yolunda
Hindistan'dan ülkemize gönderilmiş.